Binnenkomen voelt als een knuffel krijgen
Dichtbij de kankerafdelingen van een aantal Deense ziekenhuizen heeft de grootste patiëntenvereniging van Denemarken, de Deense Kanker Maatschappij, zeven nieuwe kanker adviescentra gebouwd, ontworpen volgens de principes van helende architectuur.
Departementshoofd Laila Walther van de Deense Kanker Maatschappij beschrijft het ongelofelijk positieve verschil dat nieuwe faciliteiten voor de patiënten, hun familieleden en vrijwilligers hebben gemaakt.
Kankerpatiënten hebben vaak speciale behoeften aan steun en medelevende zorg, net als hun familieleden. De Deense Kanker Maatschappij merkte echter dat doorheen de jaren steeds minder mensen kankeradviescentra gebruikten, die centraal gelegen waren in verschillende Deense steden.
De maatschappij besloot daarom zeven nieuwe centra te bouwen, dichtbij de kankerafdelingen van een aantal ziekenhuizen. Het project heette “Livsrum”(of Levensruimten) en was gedeeltelijk gesponsord door de Deense stichting Realdania, die filantropische projecten in de bouwsector ondersteunt die de levenskwaliteit verbeteren.
In tegenstelling tot de oude centra zijn de nieuwe faciliteiten ontworpen op basis van een ambitieus bouwprogramma dat zorgvuldig waarden uitstraalt zoals openheid, huiselijkheid en vriendelijkheid.
-Het was belangrijk voor ons alle twee om nieuwe faciliteiten te hebben en te verhuizen naar nieuwe locaties. Dichter bij de ziekenhuizen zijn betekent dat we de patiënten veel vroeger zien, in veel gevallen vaak al op de dag dat hun diagnosis gesteld wordt. Terwijl de oude kanker adviescentra vaak gelegen waren in voormalige kantoren die leken op dozen, hebben de nieuwe faciliteiten het voor ons mogelijk gemaakt om te veranderen en meer aan te bieden, zegt Laila Walther, hoofd van het departement bij de Deense Kanker Maatschappij.
Voorbeeld: Bekijk het nieuwe Livsrum centrum in Odense, waar Troldtekt plafonds geïnstalleerd werden
Uitnodigende architectuur
Eén van de grootste verschillen in de nieuwe centra valt meteen op zodra je arriveert. De entree is ontworpen als beschutte zone, waar bezoekers een overzicht over de ruimte krijgen en kunnen kijken of ze zich welkom voelen. Voor vele patiënten wordt het eerste bezoek aan het kanker adviescentrum geassocieerd met het idee dat ze ziek zijn en daarom kan de eerste stap zetten een grote hindernis zijn.
-Een gebruiker vertelde ons dat ze minstens 27 keer door de deur bij het oude adviescentrum had gekeken voordat ze de moed bijeengeraapt had om ‘m open te doen. Nu stap je binnen in een warme en vriendelijke ruimte die normaliteit uitstraalt, wat een schril contrast is met de sfeer die je in een ziekenhuis tegenkomt. Een oudere patiënt beschreef het als “binnenkomen voelt als een knuffel krijgen”, zegt Laila Walther.
Wachttijd in comfortabele omgeving
In de nieuwe centra zijn er geen vastgelegde afspraken. In plaats van naar de balie toe te lopen en een afspraak te maken, hoeven bezoekers nu enkel binnen te lopen en de eerst beschikbare mentor zal de patiënt opvangen. Terwijl je wacht mag je rustig gaan zitten in één van de nissen of praten met andere mensen in de ruimte onder het genot van een kop koffie aan de keukentafel.
-Gemiddeld duurt het 19 minuten voordat een adviseur beschikbaar is. Deze tijd kan bijvoorbeeld gespendeerd worden door te praten met iemand in een gelijkaardige situatie, of in je eentje een rondje te gaan wandelen om na te denken. We hebben er veel moeite voor gedaan om het centrum open te stellen voor de buitenomgeving, door grote glaspartijen en het gebruik van natuurlijke materialen. Het centrum heeft ook trainingsfaciliteiten en na de training kunnen deelnemers hun ervaringen delen. Op deze manier kan de architectuur een netwerk creëren, zegt Laila Walther.
Verassend druk
Het zijn niet alleen patiënten en hun familieleden die de nieuwe kanker adviescentra gebruiken. Vrijwilligers bij de Deense Kanker Maatschappij gebruiken ook de faciliteiten voor brainstormen, vergaderingen en andere activiteiten, en nog veel meer dan iedereen had verwacht.
-We hebben een basis gecreëerd voor vrijwilligers omdat de faciliteiten zo goed werken. Ze gebruiken het centrum van ’s avonds tot ’s morgens en er gebeurt veel meer in het gebouw dan we verwacht hadden, zegt Laila Walther.
FEITEN: Project Livsrum
Het nieuwe Project Livsrum kanker adviescentra vullen de bestaande adviescentra van de Deense Kanker Maatschappij aan, die verspreid zijn over heel Denemarken. De doelgroep is kankerpatiënten, hun familieleden en vrijwilligers.
De zeven Livsrum centra zijn gelegen in de volgende Deense steden: