Het licht in het bos
In Viborg staat een gloednieuwe school in de startblokken; het bos is het thema en overal is hout gebruikt. Een uitnodigend gebouw met boomstammen langs de gevel.
Lysningen is niet alleen een school, maar ook een ontmoetingspunt en stadsdeelhuis voor de buurt Overlund bij Viborg. De bijbehorende sportfaciliteiten zijn bedoeld voor alle bewoners van het gebied. Arkitema Architects heeft de school ook zo ontworpen dat het centrale atrium als het lichtende middelpunt wordt ervaren. Hier schijnt het licht tussen de niveaus en creëert het ruimte in de ruimte.
Leerlingen tussen 9 en 14 jaar bewegen zich tussen thematische leslokalen verdeeld over de hele en halve verdiepingen. Kleurthema's zorgen voor duidelijkheid en fysieke herkenbaarheid in de verschillende vakken. In het midden van het atrium bevindt zich het pedagogische leercentrum met overal kleine hoekjes rondom de ingebouwde groene boekenkasten en overige meubilair.
Multifunctionele plafonds
Hout is gebruikt in de dragende constructies en op de gevel als verticale bekleding tussen de horizontale vloerscheidingen die de vele niveaus van de school benadrukken. Ook binnen in het gebouw is hout het dominerende materiaal dat de school een duidelijke identiteit en een gastvrije uitstraling geeft. Alle trappen en loopbruggen zijn voorzien van verticale houten latten, terwijl op veel wandoppervlakken in het atrium akoestische panelen van Troldtekt en verticale houten latten zijn gemonteerd. Troldtekt is het algemeen gebruikte materiaal dat overigens ook is gebaseerd op houtvezels.
Op alle verdiepingen bevinden zich kleine open pleintjes en verblijfplekken die uitkijken op het atrium. Er is aandacht besteed aan de akoestiek, zodat deze ruimtes zowel aantrekkelijk zijn om in te gaan zitten als om in te leren. Hier is ruimte voor praten en focus. Daarom is Troldtekt gebruikt op zowel plafonds als een aantal wandoppervlakken. De plafonds hebben ook een functie als ventilatiepunt. Dit betekent dat frisse lucht door bepaalde plafondpanelen sijpelt zonder tocht of lawaai te veroorzaken en zonder de werkomgeving van de leerlingen op school te beïnvloeden.