Klostermarkskolen in Roskilde
Het design van deze Deense school stamt oorspronkelijk uit 1960 en was het resultaat van een prijsvraag om een ontwerp voor Klostermarkskolen te maken, een nieuwe school in de stad Roskilde.
Het betekende tevens de eerste prijs en de doorbraak van Henning Larsen, de wereldberoemde architect die op deze manier aan zijn buitengewone carrière begon.Toentertijd werd de architectuur van de school gekenmerkt door een visionaire betonnen constructie van één verdieping en met platte daken. Daglicht had de hoogste prioriteit in alle ruimtes die door een centrale gang handig met elkaar verbonden werden.
In 1963 betraden de eerste leerlingen de klaslokalen en het gebouw functioneerde jarenlang uitstekend. Na 40 jaar trouwe dienst begon de school echter tekenen van ouderdom te vertonen en was het beton in slechte staat. In 2010 besloot de gemeenteraad om de school volledig te renoveren om de oude allure weer in ere te herstellen, maar dan in een nieuwe, meer moderne versie. Daarvoor was wel een radicale aanpak vereist. In 2013 werd een begin gemaakt met het slopen van bijna de helft van het bouwwerk van 12.000 m2.
De school heeft een complete transformatie ondergaan. Er is een nieuwbouwgedeelte van circa 4.500 m2 toegevoegd terwijl de rest ingrijpend is gerenoveerd. Aan de buitenkant is de school veel zichtbaarder dan vroeger dankzij een gevel met meer variaties. De hoofdingang is verplaatst en zit nu ingeklemd tussen een nieuwe aanbouw van twee verdiepingen. Deze nieuwe vleugel grenst aan de speelplaats en kijkt uit op een groot groengebied dat aan de zuidwestelijke kant tegen de school aanligt.
Doel was om een meer holistische school te ontwerpen en tegelijkertijd een inspirerende en dynamische leeromgeving te creëren. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van grote oppervlakken akoestisch plafond die een aanvulling vormen op de ongebruikelijke groene vloer in de bibliotheek en de grote centrale trap. De Deense architecten JJW Arkitekter hebben hun designconcept als volgt toegelicht: "Uitgangpunt was het idee van een school in de zin van een stad, met een centrale markt en een aantal lokale pleintjes. Op die manier hebben wij zowel een eenheid gecreëerd die de school in zijn totaliteit omvat als kleine lokale ruimtes die op de verschillende leeftijdsgroepen zijn gericht."