Heropleving van traditionele binnenstad school
De school Grøndalsvængets Skole in Kopenhagen heeft een radicale renovatie en uitbreiding ondergaan. Het resultaat is een school die is afgestemd op modern leren, maar die zijn oorspronkelijke kwaliteiten heeft behouden.
Gebaseerd op een diepgaand begrip van wat vandaag de dag goede schoolarchitectuur is en met een sterke focus op energieoptimalisatie, heeft JWW Arkitekter een oude binnenstad school - Grøndalsvængets Skole in Kopenhagen - getransformeerd tot een moderne buurtschool en daarmee een herkenbare open ruimte in het stadsbeeld gecreëerd voor zowel leerlingen als omwonenden.
Er werden twee nieuwe gebouwen toegevoegd: een nieuw gebouw voor de jongste basisschoolkinderen, ingericht met educatieve en recreatieve voorzieningen, evenals een nieuw gebouw voor muziek en lichamelijke opvoeding. Met respect voor de bestaande architectuur van de school zijn de twee nieuwe gebouwen gebouwd met mooie en robuuste materialen - inclusief 250.000 gerecyclede bakstenen - om de originele architectonische kwaliteiten en details te behouden.
Een duurzame voetafdruk met superieure akoestiek
Het Grøndalsvængets Skole-project omvatte een grondige renovatie en upgrade van het bestaande schoolgebouw om te voldoen aan de huidige vereisten voor gedifferentieerde leerruimtes, faciliteiten en binnenklimaat. De plafonds zijn bekleed met Troldtekt akoestische panelen voor een comfortabele geluidsomgeving. Zonnecellen, energiebesparende verlichting en vraag-gestuurde ventilatiesystemen helpen de CO2-voetafdruk van de school te verminderen.
De school is één van de vijf projecten die zijn genomineerd voor de prestigieuze School Building of the Year Award 2019, die zal worden gepresenteerd op de Nohrcon-conferentie over de scholen en leerruimtes van de toekomst. De jury zegt over de nominatie:
- Het ultieme gevoel van een campusomgeving gecombineerd met een dorpsgevoel, ontworpen op basis van duurzaam denken met betrekking tot de materiaalkeuze - met tegelijkertijd een schat aan ondersteunende onderwijs- en leerruimtes die kenmerkend zijn voor het vervagen van de grenzen tussen de binnen- en buitenomgevingen.