Schoolgebouw verbindt stad en haven
Studenten die hun higher preparatory course (HF) volgen in Odense, op het eiland Funen, Denemarken, hebben een nieuwe leeromgeving met uitzicht op de haven. Het schoolgebouw is een prachtig voorbeeld van hoe een elegante verbinding kan worden gemaakt tussen stedelijke- en havengebieden met behulp van een combinatie van ruwe en warme elementen.
Het nieuwe gebouw is ontworpen door ZENI arkitekter, om te voldoen aan de wens van de stad Odense voor een sterkere verbinding tussen het stadscentrum en de haven. Het gebouw bevindt zich op een groene wig die naar het havenfront toe helt en de basis vormt voor de vorm van het gebouw, dat lijkt op de boeg van een schip.
De voorkant van het gebouw biedt uitzicht op alle vier de verdiepingen van het gebouw en de grote terrassen op het zuiden, die de verschillende niveaus verbinden met de omliggende groene zones. De trap leidt ook naar het dakterras met zowel een oranjerie als een observatorium.
Grondstoffen met een goed binnenklimaat
Bestaande uit grijs beton en roestkleurig cortenstaal onderscheidt de ruwe en opvallende gevel van het gebouw zich van de bleke aangrenzende gebouwen - inclusief het zusterinstituut van de school, VUC, dat slechts een paar jaar ouder is. De gevel is bekleed met groene oases en geperforeerde patronen, die overdag een patroon van licht door de grote kamerhoge ramen werpen en 's nachts lichtpatronen op de straat projecteren.
De keuze van grondstoffen wordt binnenin herhaald, maar afgewisseld met warme houten elementen, zoals de binnentrap en de Troldtekt akoestische panelen die op alle plafonds zijn geïnstalleerd.
Interessant licht en aangename sfeer
FYNS HF is één van de vijf projecten die genomineerd is voor de prestigieuze School Building of the Year Award 2019. De prijs wordt uitgereikt tijdens de Nohrcon-conferentie over scholen en leerruimtes van de toekomst. De jury zegt over de nominatie:
- Het gebouw biedt een aantrekkelijke ervaring - van binnen en van buiten. Binnen zijn de muren bekleed met eikenhout, wat een interessant licht en een aangename sfeer creëert, en de school put uit vormen en symbolen uit het klassieke schoolontwerp van het rangschikken van klaslokalen rondom een centrale gemeenschappelijke ruimte. Het gecreëerde gevoel is er een van herkenbaarheid en saamhorigheid, wat ook de relaties tussen klassen versterkt.