Een school gecreëerd door haar leerlingen en leraren
Brogårdaskolan in Bjuv, Zweden, is een uniek voorbeeld van hoe spelen en leren perfect in harmonie kunnen zijn. De bouw van de school was een baanbrekend project waarbij zowel leerlingen als leerkrachten betrokken waren bij de realisatie ervan.
De verwachtingen waren hoog toen de nieuwe Brogårdaskolan in Bjuv in het noorden van Skåne begin 2019 haar deuren opende. Het schoolgebouw is de grootste financiële investering van de gemeente in de afgelopen tijd en is gerealiseerd in samenwerking met NCC en het architectenbureau Codesign. De school is een pionier op het gebied van innovatieve scholenbouw en zal een rol spelen om Bjuv op de kaart te zetten en meer nieuwkomers naar het gebied te trekken.
De nieuwe school is gebouwd ter uitbreiding van het oorspronkelijke gebouw en bestaat uit een driedelig bakstenen huis, dat nauw verbonden is met de omringende natuur en met een prachtig en natuurlijk licht. Het biedt ruimte aan 470 studenten van de eerste tot zesde klas.
Gebouwd door haar gebruikers
"Stel je voor dat kinderen en leerkrachten betrokken kunnen zijn bij het ontwerpen van hun eigen scholen." Dit idee in het bijzonder is de logische basis geweest voor de bouw van Brogårdaskolan, waarbij zowel kinderen, leerkrachten als ouders betrokken zijn geweest bij het proces - van de eerste schetsen tot de voltooiing van de school - die iets meer dan twee jaar duurde.
Omdat de school het raamwerk vormt voor een groot deel van het dagelijkse leven van de kinderen, moet het huiselijk en gezellig zijn. Om deze reden is de school gebouwd als een driedelig huis met aparte ingangen en klaslokalen, alsook een afgesloten buitenruimte voor elke klas.
De school heeft ook aangewezen gebieden waar de studenten hun creativiteit de vrije loop kunnen laten. Er is onder andere een grote indoor klimtoren en een amfitheater dat kan worden gebruikt voor zowel lesgeven als spelen.
De beste omstandigheden om te leren
Unieke klaslokalen, kleurrijke gemeenschappelijke ruimtes en de mogelijkheid om zowel binnen als buiten les te geven zijn drie van de functies die Brogårdaskolan biedt. De bedoeling van het ontwerp van de school was om te breken met traditionele benaderingen van leren en nieuwe, stimulerende onderwijsmogelijkheden te creëren.
Hierdoor kunnen bijna alle kamers en meubels - zowel binnen als buiten - worden gebruikt voor onderwijsdoeleinden. De jonge leerlingen hebben hutachtige klaslokalen en er zijn aparte studieplekken en kamers waar studenten zich alleen of in groepen kunnen terugtrekken. Het meubilair is ook ontworpen op basis van de verschillende leerbehoeften van de leerlingen - er zijn bijvoorbeeld verschillende stoelen die zijn afgestemd op hoe de studenten zich het beste kunnen concentreren.
Doorheen de hele school dragen de geluiddempende vloeren bij aan een goed binnenklimaat en superieure akoestiek, samen met de plafonds en wanden bekleed met Troldtekt akoestische panelen.