Troldtekt A/S verlaagt CO2 -voetafdruk met nieuwe initiatieven

19.08.2024

In drie jaar tijd heeft Troldtekt de CO2 -voetafdruk per geproduceerde vierkante meter akoestisch paneel met 6,9 procent verlaagd. Dat blijkt uit gegevens in het CSR-rapport van Troldtekt voor 2023. De verlaging werd bereikt in scope 3, die vooral betrekking heeft op cement van Aalborg Portland. Het cementtype FUTURECEM™ is een deel van de verklaring.

Het cement geeft de bekende Troldtekt® akoestische panelen hun robuustheid, brandvertragende eigenschappen en lange levensduur. Maar het cement van Aalborg Portland is ook verantwoordelijk voor vrijwel de volledige CO2 -voetafdruk van de platen. In 2023 heeft Troldtekt de CO2 -voetafdruk per geproduceerde vierkante meter akoestisch paneel met 4,3 procent verlaagd. Gezien over drie jaar – van 2020 tot 2023 – bedraagt de vermindering 6,9 procent.

De nieuwe CO2 -cijfers zijn opgenomen in het CSR-rapport van Troldtekt voor 2023. Hieruit blijkt dat 99 procent van de CO2 -voetafdruk in 2023 afkomstig was uit de zogenaamde scope 3, die voornamelijk betrekking heeft op de inkoop van cement. In de fabriek van Troldtekt zelf (scope 1 en 2) kwam 94,5 procent van het energieverbruik in 2023 uit hernieuwbare bronnen in de vorm van biobrandstof en windenergie. Dit cijfer was iets lager dan in de voorgaande jaren als gevolg van een periode van onderhoud aan de bioketel.

- Het verminderen van CO2 is een van de belangrijkste aandachtspunten in de bouw. In de loop van een aantal jaren zijn we in onze eigen fabriek aan bijna 100 procent duurzame energie gekomen en nu zijn we ook begonnen met de reductie in de moeilijke scope 3. De ambitie is om aanzienlijk te blijven verlagen naarmate we nieuwe cementsoorten in onze productie opnemen", zegt Tina Snedker Kristensen, Head of Sustainability and Communications bij Troldtekt A/S.

FUTURECEM maakt het verschil

Troldtekt verdubbelde in 2023 het aandeel geproduceerde akoestische panelen met het cementtype FUTURECEM. Samen met andere reducties bij Aalborg Portland is dit een belangrijk deel van de verklaring voor de daling van de CO2 -voetafdruk. FUTURECEM maakt gebruik van de synergie tussen gecalcineerde klei en kalkvuller, waardoor een groot deel van de gebakken tegels in het cement kan worden vervangen.

De akoestische panelen van Troldtekt op basis van FUTURECEM hebben over de gehele levenscyclus van het product een CO2-afdruk die:

• 26 procent lager ligt dan Troldtekt op basis van grijs cement
  • 38 procent lager ligt dan Troldtekt op basis van wit cement.

- In 2023 produceerden we ongeveer dubbel zoveel akoestische panelen op basis van FUTURECEM als in 2022. Hierdoor was de hoeveelheid FUTURECEM bijna even groot als de hoeveelheid traditioneel grijs cement. Het aandeel FUTURECEM zal merkbaar blijven stijgen wanneer we vanaf 2024 de platen op basis van traditioneel grijs cement volledig uitfaseren", legt Tina Snedker Kristensen uit.

Ze voegt eraan toe dat Troldtekt nu ook geleidelijk begint met het vervangen van wit cement door FUTURECEM in de vele panelen die in wit en andere lichte kleuren moeten worden geverfd.

Goudcertificering, energiewinst en lancering van ISO-werk

De vermindering van de CO2 -voetafdruk en de verdubbeling van akoestische panelen op basis van FUTURECEM zijn twee van de hoogtepunten in het CSR-rapport voor 2023. Hier zijn er nog drie:

• In het najaar van 2023 behaalde de reeks Troldtekt akoestische systemen in blank en de standaardkleuren grijs, wit, klei en zwart opnieuw goud bij de hercertificering volgens Cradle to Cradle Certified®. In drie van de vijf categorieën is Troldtekt gecertificeerd volgens versie 4.0 van het concept, waarin de eisen zijn aangescherpt. Het gaat om Material Health, Renewable Energy and Carbon Management en Water & Soil Stewardship.

• Troldtekt heeft een warmtewisselaar geïnstalleerd die de restwarmte van het droogproces van de productie benut. Het proefproject heeft geleid tot 30 procent minder energieverbruik in de secties van de droogoven waar het proefproject is uitgevoerd. Nu is het de ambitie om warmtewisselaars te installeren in meerdere ovensecties in de productie.

• Troldtekt is in 2023 begonnen met het behalen van twee ISO-certificeringen in 2024: ISO 9001 (kwaliteitsmanagement) en ISO 45001 (gezondheids- en veiligheidsmanagement). Hiermee worden alle kernprocessen in een systeem opgenomen en wordt een solide basis gelegd voor toekomstige verbeteringen.

Lees het volledige CSR-rapport van Troldtekt voor 2023

De zes hoogtepunten van het MVO-rapport 2023.

FACTS ABOUT TROLDTEKT:

• Troldtekt A/S develops and manufactures acoustic ceiling and wall solutions.
  • Since 1935, Danish wood and cement have been the raw materials used in the production process, which takes place in Denmark at high-tech production facilities. Troldtekt uses only certified wood (PEFC™ and FSC® C115450) from responsible forestry operations
  • Troldtekt’s business strategy has been developed around the Cradle to Cradle sustainable design concept as the central element. The entire range of Troldtekt acoustic panels in natural and standard colours is Cradle to Cradle certified® at Gold level.
  • Troldtekt has been part of the Irish Kingspan Group since the spring of 2022, a global leader in high-efficiency insulation and building envelope solutions with a presence in more than 80 countries.

FURTHER INFORMATION

Tina Snedker Kristensen, Head of Sustainability & Communications, Troldtekt A/S